پاورپوینت ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE) دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE) در حجم 35 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل با قابلیت ویرایش شامل دلایل شکست استراتژیها، الگوی جامع مدیریت استراتژیک، چارچوبی جامع برای تدوین استراتژی، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE)، ماتریس SPACE نمونه متغیرها، ماتریس SPACE نمونه استرا |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 598 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
عنوان: پاورپوینت ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE)
فرمت: پاورپوینت(قابل ویرایش)
تعداد اسلاید: 35 اسلاید
دسته: مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی( ویژه ارائه کلاسی درسهای مدیریت استراتژیک و مدیریت استراتژیک پیشرفته)
این فایل شامل پاورپوینتی با عنوان " ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE) " بوده و در 35 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل طراحی شده است که می تواند به عنوان سمینار در کلاس (ارائه کلاسی) درسهای مدیریت استراتژیک و مدیریت استراتژیک پیشرفته رشته های مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:
دلایل شکست استراتژیها
الگوی جامع مدیریت استراتژیک
چارچوبی جامع برای تدوین استراتژی
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE)
ماتریس SPACE - نمونه متغیرها
ماتریس SPACE - نمونه استراتژی ها
بر نامه ریزی استراتژیک دانشگاه آزاد قزوین با استفاده از ماتریس space
نقاط قوت
فرصتها
تهدیدات
تجزیه و تحلیل و تشکیل ماتریس SPACE برای شناخت استراتژی کلی
استراتژی های یکپارچگی
یکپارچگی عمودی رو به جلو
یکپارچگی عمودی رو به عقب
یکپارچگی افقی
استراتژی های متمرکز
رسوخ در بازار
توسعه بازار
توسعه محصول
استراتژی های تنوع
تنوع همگون
تنوع ناهمگون
تنوع افقی
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.
پاورپوینت ماتریس گروه مشاوره بستون(BCG) دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان ماتریس گروه مشاوره بستون(BCG) در حجم 26 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل با قابلیت ویرایش شامل مقدمه، ماتریس گروه مشاوره بوستون، توضیح علامت سوال در ماتریس BCG، توضیح ستاره در ماتریس BCG، توضیح گاوهای شیرده در ماتریس BCG، توضیح سگ ها در ماتریس BCG، طراحی ماتریس BCG (مورد شرکت لبنیات پاک)، ماتریسBCG برا |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 797 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
عنوان: پاورپوینت ماتریس گروه مشاوره بستون(BCG)
فرمت: پاورپوینت(قابل ویرایش)
تعداد اسلاید: 26 اسلاید
دسته: مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی( ویژه ارائه کلاسی درسهای مدیریت استراتژیک و مدیریت استراتژیک پیشرفته)
این فایل شامل پاورپوینتی با عنوان " ماتریس گروه مشاوره بستون(BCG) " بوده و در 26 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل طراحی شده است که می تواند به عنوان سمینار در کلاس (ارائه کلاسی) درسهای مدیریت استراتژیک و مدیریت استراتژیک پیشرفته رشته های مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:
مقدمه
ماتریس گروه مشاوره بوستون
توضیح علامت سوال در ماتریس BCG
توضیح ستاره در ماتریس BCG
توضیح گاوهای شیرده در ماتریس BCG
توضیح سگ ها در ماتریس BCG
طراحی ماتریس BCG (مورد شرکت لبنیات پاک)
ماتریسBCG برای محصولات شرکت لبنیات پاک
تجزیه و تحلیل ماتریس
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.
پاورپوینت موانع اجرای استراتژیهای سازمانها دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان موانع اجرای استراتژیهای سازمانها در حجم 29 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل با قابلیت ویرایش شامل فرآیند مدیریت استراتژیک، اجرای استراتژی، عدم تشخیص موانع ازمخاطرات اجرای استراتژی، بررسی موانع اجرای برنامههای استراتژیک،بررسی موانع اجرای برنامههای استراتژیک، موانع و مشکلات طراحی برنامههای استراتژیک، م |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 778 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
عنوان: پاورپوینت موانع اجرای استراتژیهای سازمانها
فرمت: پاورپوینت(قابل ویرایش)
تعداد اسلاید: 29 اسلاید
دسته: مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی( ویژه ارائه کلاسی درسهای مدیریت استراتژیک و مدیریت استراتژیک پیشرفته)
این فایل شامل پاورپوینتی با عنوان " موانع اجرای استراتژیهای سازمانها " بوده و در 29 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل طراحی شده است که می تواند به عنوان سمینار در کلاس (ارائه کلاسی) درسهای مدیریت استراتژیک و مدیریت استراتژیک پیشرفته رشته های مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:
فرآیند مدیریت استراتژیک
اجرای استراتژی
عدم تشخیص موانع ازمخاطرات اجرای استراتژی
بررسی موانع اجرای برنامههای استراتژیک
بررسی موانع اجرای برنامههای استراتژیک
موانع و مشکلات طراحی برنامههای استراتژیک
منابع و مراجع
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.
بررسی معیارهای شایستگی مدیریت وویژگیهای یک مدیر موفق از دیدگاه اسلام فلسفه ، مکتب ، شناخت انسان |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 176 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 136 |
عنوان صفحه
پیشگفتار
فصل اول: کلیات
1- مقدمه
2- معرفی موضوع تحقیق
3- اهمیت تحقیق
4- انگیزه و هدف از تحقیق
5- روش تحقیق
6- موانع و مشکلات تحقیق
فصل دوم: ضرورت شناخت انسان و رهبری از دیدگاه اسلام
1- طرح بحث
2- ضرورت شناخت انسان از دیدگاه اسلام و قرآن
3- ضرورت شناخت رهبری و مدیریت برای انسان
4- تحلیلی از رهبری و مدیریت در اسلام
فصل سوم: ضرورت شناخت سازمان از دیدگاه اسلام
1- سازمان چیست؟
2- فلسفه وجودی سازمانها
3- مفهوم اسلامی سازمان
فصل چهارم: سیر تحول مدیریت در تاریخ زندگی انسان
1- رهبری و مدیریت در جوامع باستانی
2- نگرش بر جنبش مدیریت عملی
3- بررسی مکاتب و تئوریهای مدیریت
فصل پنجم: بررسی معیارهای شایستگی مدیریت از دیدگاه اسلام
1- طرح بحث
2- معرفی معیارها
الف - تعهد
ب- تخصص
ج - کفایت
فصل ششم: بررسی شرایط و اوصاف یک مدیر موفق از دیدگاه اسلام
الف) طرح بحث
1- اشراف مدیر
2- قدرت مدیر
3- قاطعیت مدیر
4- مدیر مجری قانون
5- کار امروز را به فردا نیداختن مدیر
6- ایجاد جو تشویق و تنبیه
ب) معرفی عوامل موثر در موفقیت مدیر
1- اختیار
2- اعتماد به نفس
3- تنظیم وقت و تقسیم کار
4- ایجاد روابط صمیمانه انسانی
5- گذشتهنگری
6- آیندهنگری
7- ابهامزدائی
منابع و مآخذ
معرفی موضوع تحقیق:
بررسی معیارهای شایستگی مدیریت و ویژگیهای یک مدیر موفق از دیدگاه اسلام
مدیریت اسلامی مدیریتی است که زمینه رشد انسان بسوی ا.. را فراهم نموده و مطابق کتاب، سنت، سیره و روش پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع)و علوم و فنون و تجارب بیشری جهت رسیدن به اهداف نظام در ابعاد مختلف، همانند یک محور، مدار و قطب عمل میکند.
این تعریف دارای چند ویژگی است که جای اندکی دقت دارد:
اولاً: هدف از خلقت را بیان میکند.
اهمیت تحقیق
مدیریت یک واقعیت مجهول و ناشناختهای است، لا اقل برای ما ایرانیان آنطوری که باید شناسانده شود این شناسائی انجام نشده است.
اگر روزی قرار شوددر جامعه ما علل شکستها را در شئون خانوادگی و اجتماعی و فرهنگی و غیره مورد بررسی قرار دهیم در آن موقع متوجه خواهیم شد که بیشترین شکستها معمول فقدان مدیریت صحیح بوده است، از اینجا نتیجه میگیریم که جامعه ما هنوز به ارزش مدیریتهای دوره طاغوت که همه و همه بر اساس روابط انجام میشده است، مقرر گردید انسانهای با تعهد و ایمان بر اساس ورزیدگیها و تخصصها مسئولیتها را پذیرا کردند.
1- انگیزه وهدف از تحقیق
بدون تردید پیروزی افتحار آمیز انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور ایران که عملاض موجب زنده شدن اسلام حقیقی در کشوری اسلامی شده است، ضرورت تحقیقات دامنهدار و گستردهای را با بینش اسلامی در تمام زمینههای مورد نیاز ایجاب مینمود، زیرا به علت سالها و بلکه قرنها حاکمیت اجانب بر این کشور و تسلط فرهنگ آنها بر این مرز و بوم هیچ جائی برای ظهور و رشد مسائل اسلامی باقی نمانده بود.
وابستگیهای عمیق فرهنگی و آموزشی ما به دین مبین اسلام موجب شده بود که آنچه در این 4 سال بما آموزش داده شده بیشتر ما را در این راه راهنمایی کند.
2- روش تحقیق
با توجه به اینکه موضوع این تحقیق تحلیلی از معیارهای شایستگی مدیریت و اوصاف مدیر اسلامی است پیداست که بررسیهای کمی به هیچ وجه در آن راه ندارد، بلکه پژوهشی است مبتنی بر مطالعه متون تاریخی و گردآوری مسائل مربوط به رهبری و مدیریت در اسناد اسلامی و تحویل و تنظیم آنها.
3- موانع و مشکلات تحقیق
مهمترین مشکلی که در تهیه این پروژه تحقیقاتی برای ما چشمگیر و قابل لمس بود، کمبود کاملاً محسوس مؤاخذ و اسناد، بویژه در رابطه با مسئله مدیریت در اسلام بود. چون در کتابهای و رسالههای غربی که هرگزاشارهای به این مسئله نشده (البته چنین انتظاری هم نبود) و بزبان فارسی و حتی عربی نیز هیچگونه اثر مستقلی که مدیریت و رهبری رادر اسلام مورد بررسی قرار دهد، بدست نیامد.
گر چه نوشتههای گوناگون و بخصوص در آثاری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تالیف رسیده بود مطالبی بطور پراکنده در این زمینه وجود داشت، ولیکن هیچیک از آنها چه از نظر کیفی و چه از جنبه کمی در سطحی نبود که برای تهیه این پروژه تحقیقاتی بتوان از آنها کمک موثری گرفت.
از آنجا که رهبری و مدیریت دقیقاً در رابطه با انسان مطرح است، بنابراین لازم است ابتدا نیاز انسان را به رهبری و اداره امور زندگی او دریابیم و سپس در مورد کیفیت و چگونگی این رهبری و مدیریت از دیدگاه اسلام تحقیق نمائیم. لذا در این فصل نخست انسان را از دیدگاه مکتب اسلام و قرآن مورد مطالعه قرار داده و کیفیت خلقش را بررسی میکنیم و پس از آشنائی با چگونگی آفرینش او به تحلیل دقیقتری از مفهوم رهبری و مدیریت و ضرورت آنها برای انسان میپردازم.
ضرورت شناخت انسان از دیدگاه اسلام و قرآن
انسان مهمترین موضوع مورد بحث همة مکتبها بوده و هست. مکتبهای الهی هدایت یک انسان را محور اصلی رسالت خود قرار دادهاند و هدف و نقش و تلاش بیوقفه خود را در هدایت و راهبری او جستجو کردهاند.
در مکتبهای غیر الهی نیز گر چه تغییر و تحولات تاریخ را به عوامل دیگری غیر از انسان نسبت دادهاند، اما باز انسان به عنوان اصلی ترین موضوع مورد بحث آنها مطرح شده است.
پرسشنامه چابکی نیروی کار بریاو و همکاران این پرسشنامه استاندارد حاوی 7 سوال جهت سنجش ابعاد چابکی نیروی کار که به شرح زیر می باشند، بکار رفته است پرسشنامه دارایی پایایی و روایی قابل قبول بوده و روش سنجش آن در درون پرسشنامه ذکر شده است ضمناً منبع پرسشنامه در درون متن آورده شده است |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
این پرسشنامه استاندارد حاوی 7 سوال جهت سنجش ابعاد چابکی نیروی کار که به شرح زیر می باشند، بکار رفته است. پرسشنامه دارایی پایایی و روایی قابل قبول بوده و روش سنجش آن در درون پرسشنامه ذکر شده است. ضمناً منبع پرسشنامه در درون متن آورده شده است.
سازگار: سوال 1
انعطاف پذیر: سوال 2
توسعه پذیر: سوال 3
مشارکت پذیر: سوال 4
شایسته: سوال 5
سریع: سوال 6
مطلع: سوال 7
فرمت پرسشنامه: doc
پاورپوینت جامع و کامل کل کتاب مبانی سازمان و مدیریت تألیف دکتر علی رضائیان دانلود پاورپوینت کتاب مبانی سازمان و مدیریت تألیف دکتر علی رضائیان در حجم 403 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل شامل فصل اول مدیریت و کارآفرینی، فصل دوم نظریه های سازمان و مدیریت؛ سیر رهیافتهای علمی به مدیریت، فصل سوم خلاقیت و نوآوری، فصل چهارم تصمیم گیری و حل مسأله، فصل پنجم مبانی برنامه ریزی، فصل ششم برنامه ریزی و مدیریت راهبردی، فصل هفتم |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 983 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 403 |
عنوان: پاورپوینت جامع و کامل کل کتاب مبانی سازمان و مدیریت تألیف دکتر علی رضائیان
دسته: مدیریت (مدیریت عمومی- مبانی سازمان و مدیریت- اصول مدیریت- تئوری های مدیریت پیشرفته)
فرمت: پاورپوینت(Powerpoint)
تعداد اسلاید: 403 اسلاید
کتاب مبانی سازمان و مدیریت تألیف دکتر علی رضائیان از جمله منابع مهم درس مبانی سازمان و مدیریت، اصول مدیریت و مدیریت عمومی و تئوری های مدیریت پیشرفته در سطح کارشناسی و ارشد میباشد. این فایل شامل پاورپوینت کل شانزده فصل این کتاب می باشد که در حجم 403 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات بسیار کامل و جامع تهیه شده است. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:
فصل اول: مدیریت و کارآفرینی (19 اسلاید)
شامل :
تعریف مدیریت
پنچ نکته اساسی که زیر بنای مفاهیم کلی مدیریت است
خرده سیستم ارزشی
تعریف سازمان
فراگرد شکل گیری و رشد واحدهای سازمانی
مدیریت به منزله علم، هنر و حرفه
مدیریت به منزله علم، هنر و حرفه
آموزش مدیریت
سطوح مدیریت
سطح عملیاتی(سرپرستی)
سطح میانی
سطح عالی
اهمیّت اثربخشی و کارایی عملکرد در زمینه ارزیابی موفقیت مدیران
مدیریت موفق و موثر
منابع قدرت
عوامل تعیین کننده موفقیت مدیر
تعریف کارآفرینی و رهیافت های آن
روش های تحقیق در مدیریت
فصل دوم: نظریه های سازمان و مدیریت؛ سیر رهیافتهای علمی به مدیریت ( 39 اسلاید)
شامل:
رهیافت های عمده در سیر نظریه های سازمان و مدیریت
رهیافت سنتی
مدیریت علمی
اصول علم اداره(نظریه فراگرد مدیریت)
چهارده اصل فایول
نظریه بوروکراسی
ویژگیهای خاص بوروکراسی وبر
تفاوت بورکراسی با مدیریت علمی تیلور و اصول علم اداره فایول
رهیافت منابع انسانی
نظریه روابط انسانی( مطالعات هاثورن)
نظریه نیازهای انسانی
مفروضان نظریه نظریه نیازهای انسانی
نظریه x وy
رهیافت کمی به مدیریت
رهیافت های سیستمی و اقتضایی به مدیریت
نظریه سیستمی
یادگیری سازمانی
اجزای اصلی هر سازمان یادگیرنده از نظر پیتر سنج
نظریه «مجموعه های پیچیده غیرقابل پیش بینی» یا نظریه آشوب
نظریه اقتضایی
نقشهای مدیریت
ارتباط بین نقشهای مدیریت با خرده سیستم های هر سیستم اجتماعی از دیدگاه آدیزاس
ویژگیهای سازمان های کمال یافته
تفاوت دیدگاه های متعدد در مورد نظریه سازمان
استعاره های نظریه سازمان
مدیریت بر مبنای ارزشهای اسلامی
عمل گرایی و عمل بر مبنای نیت از دیدگاه اسلام
فصل سوم: خلاقیت و نوآوری( 29 اسلاید)
شامل :
تعریف خلاقیت
ارتباط خلاقیت و برنامه ریزی
موانع خلاقیت
نوآوری در سازمانهای یادگیرنده
فراگرد نوآوری در محصول
نقشهای نوآور
موانع نوآوری
برخی از ویژگیهای افراد خلاق
شیوه های تفکر
تفکر خلاق
تفکر سببی یا علّی
تفکر استقرایی
تفکر قیاسی
تفکر قضاوتی و تحلیلی(برای حل مسأله)
تفاوت خلاقیت و نوآوری
فراگرد خلاقیت
ایجاد نگرش موافق برای پذیرش افکار و طرحهای جدید
افزایش حساسیت افراد نسبت به مسأله
مهیا ساختن شرایط خلاقیت از طریق فراهم ساختن مواد خام لازم
ایجاد سلاست فکر
استمرار فعالیت ضمیر ناخودآگاه بر روی مسأله
درخشش ناگهانی یک فکر
پیشنهادهای عملی برای افزایش سلاست فکر
هم اندیشی مستقیم
هم اندیشی غیرمستقیم
هم اندیش رقابتی مستقیم
نحوه ترغیب به خلاقیت
فصل چهارم: تصمیم گیری و حل مسأله (32 اسلاید)
شامل:
مقدمه
رابطه فراگرد تصمیم گیری و حل مسأله
فراگرد مسأله یابی در سازمانها
مسأله یابی
مسأله یابی رسمی
مسأله یابی غیر رسمی
فراگرد حل مسأله و تصمیم گیری
انواع تصمیم
تصمیم های برنامه ریزی شده
تصمیم های برنامه ریزی نشده
موقعیتهای تصمیم گیری
انواع مسائل سازمانی و مرجع اتخاذ تصمیم برای حل آنها
فراگرد منطقی حل مسأله
ارزیابی میزان کارایی یک تصمیم
مدیران و موانع حل مسأله
اجتناب آرام
تغییر آرام
اجتناب دفاعی
ترس(هراس)
موانع استفاده از فراگرد منطقی اتخاذ تصمیم
روشها و فنون تصمیم گیری
چالش های معاصر تصمیم گیری
منابع پیچیدگی فراگرد تصمیم گیری در دنیای معاصر
انطباق با عدم اطمینان
سبکهای پردازش اطلاعات
اجتناب از دامهای ادراکی و رفتاری در تصمیم گیری
دام ظاهر نگری
دام تعهدات احساسی و اجتماعی
علل متداوئل بودن تعهد احساسی و اجتماعی
دام اعتماد بیش از حد
فصل پنجم: مبانی برنامه ریزی ( 38 اسلاید)
شامل:
مقدمه
اهمیت و ضرورت برنامه ریزی
تعریف برنامه ریزی
هدف از برنامه ریزی
اولویت برنامه ریزی
انواع برنامه ریزی
برنامه ریزی راهبردی (استراتژیک)
فواید برنامه ریزی راهبردی
برنامه ریزی عملیاتی (اجرایی)
برنامه ریزی تخصصی
رهیافتهای گوناگون به برنامه ریزی
برنامه ریزی از " داخل به خارج " و برنامه ریزی از " خارج به داخل "
برنامه ریزی از " بالا به پائین " و برنامه ریزی از " پائین به بالا "
برنامه ریزی بر مبنای هدف
برنامه ریزی بر مبنای استثناء
برنامه ریزی اضطراری
برنامه ریزی اقتضایی
مراحل عمده برنامه ریزی
سلسله مراتب برنامه ها
انواع برنامه ها
مأموریتها و اهداف بلند مدت
اهداف کوتاه مدت
راهبردها ( استراتژیها )
خط مشیها
انواع خط مشی
رویه ها و مقررات
برنامه های عملیاتی ( تاکتیکی )
بودجه
اصل تعهدات (Principle Of Commitment)
فنون برنامه ریزی
نمودار میله ای ( گانت )
نمودار شبکه
فن ارزشیابی و تجدید نظر در برنامه
روش مسیر بحرانی
مزایای استفاده از روش مسیر بحرانی و فن ارزشیابی و بازنگری برنامه
ابعاد و جنبه های گوناگون برنامه ریزی در سازمانها
فصل ششم: برنامه ریزی و مدیریت راهبردی(27 اسلاید)
شامل: مقدمه
راهبرد (استراتژی)
مراتب راهبرد (سطوح سه گانه راهبردها در سازمان)
راهبرد سطح سازمان مادر
راهبرد سطح مؤسسه(راهبرد سازمان در فعالیتهای عمده)
راهبرد سطح عملیاتی(وظیفه)
فراگرد برنامه ریزی راهبردی
شناسایی رسالت سازمان
تدوین هدفهای خرد و کلان
شناسایی ارزشها و فرهنگ سازمانی
شناسایی سازمان از حیث قوتها و ضعفهای آن
شناسایی محیط از حیث فرصتها و تهدیدهای آن
تدوین راهبرد در سطح کل سازمان
برنامه ریزی سبد سرمایه گذاری
ماتریس بی. سی.جی
بررسی تأثیر راهبردهای بازار بر سودآوری
مدل هفت s و فرهنگ سازمان
تدوین راهبرد در سطح موسسه یا فعالیتهای عمده سازمان
راهبردهای رقابتی عام
انواع راهبردهای انطباقی
چرخه حیات محصول
تدوین راهبرد در سطح عملیاتی
اجرای راهبرد
دامهای برنامه ریزی
فصل هفتم: عناصر و مفاهیم سازماندهی(20 اسلاید)
شامل:
مقدمه
تعریف سازماندهی
ساخت سازمانی
سازمان رسمی و سازمان غیر رسمی
ابزار رسمی کردن سازمان
نمودار سازمانی
نمونه ای از نمودار سازمانی
راهنمای سازمان
صف و ستاد
انواع واحدهای ستادی
انواع ستادهای عمومی
مبناهای سازماندهی
سازماندهی بر مبنای هدف
سازماندهی بر مبنای فراگرد.
تعیین استاندارد
تقسیم کار عمودی
رابطه درجه تمرکز و ارتفاع ساخت سازمانی با حیطه نظارت
تعیین ارتفاع ساخت سازمانی
میزان تمرکز و عدم تمرکز
روندهای جدید در سازماندهی
فصل هشتم: سازماندهی و طراحی سازمان (37 اسلاید)
شامل:
مقدمه
فراگرد سازماندهی رسمی
مراحل سازماندهی رسمی
طراحی واحدها سازمانی
سازماندهی بر مبنای وظیفه
نمودار کلی سازماندهی بر مبنای وظیفه
سازماندهی بر مبنای محصول
نمودار کلی سازماندهی بر مبنای محصول
ساماندهی بر مبنای فراگرد
نمودار کلی سازماندهی بر مبنای فراگرد
سازماندهی بر مبنای ناحیه جغرافیایی
نمودار کلی سازماندهی بر مبنای ناحیه جغرافیایی
سازماندهی با توجه به نوع مشتری
نمودار کلی سازماندهی با توجه به نوع مشتری
سازماندهی بر مبنای نوع بازار
نمودار کلی سازماندهی بر مبنای نوع بازار
سازماندهی بر مبنای زمان فعالیت
نمودار کلی سازماندهی بر مبنای زمان فعالیت
نگرشی پویا به طراحی واحدهای سازمانی
سازماندهی بر مبنای برنامه و پروژه
سازماندهی خزانه ای(ماتریسی)
سازماندهی با گروههای متداخل
تحول در روشهای سازماندهی و تنظیم ساختار
ساختار تیمی
ساختار شبکه ای
طراحی سازمان
پیوستار ویژگیهای طرحهای سازمانی
پنج قسمت اصلی سازمانها
سازمانهای بوروکراتیک و طرحهای مکانیکی
بوروکراسی ماشینی
بوروکراسی حرفه ای
بورکراسی بخشی
سازمان های انطباق پذیر و طرحهای ارگانیکی
ساختار ساده
سازمان ویژه موقت (ادهوکراسی)
عوامل اقتضایی و طراحی سازمانی
فصل نهم: هماهنگی (24 اسلاید)
شامل:
مقدمه
تعریف هماهنگی
تفکیک
ترکیب
سازو کارهای ایجاد هماهنگی و نحوه استفاده از آنها
اصول ایجاد هماهنگی
عوامل تعیین کننده حیطه نظارت
ویژگیهای شخصی
عوامل شغلی
متغیرهای محیطی
هماهنگی و فن آوری
انواع وابستگی به فن آوری
وابستگی مجموعه ای
وابستگی ترتیبی
وابستگی طرفینی
سازو کارهای ایجاد هماهنگی
هماهنگی برنامه ریزی نشده و غیر رسمی
هماهنگی برنامه ریزی شده و رسمی
هماهنگی به وسیله افراد
هماهنگی به وسیله گروهها
مقایسه ویژگیهای برخی از سبکهای هماهنگی و سازماندهی
عوامل تعیین کننده سبک سازمانی
فصل دهم: مدیریت منابع انسانی (17 اسلاید)
شامل:
مقدمه
مراحل عمده فراگرد مدیریت منابع انسانی
فراگرد مدیریت منابع انسانی
کارمندیابی
انتخاب
توجیه و راهنمایی
حرکت
ترک خدمت و انفصال
گامهای فراگرد برنامه ریزی منابع انسانی
عواملی که برای پیش بنی تقاضا و عرضه نیروی انسانی باید بررسی شوند
تدوین راهبرد برای تأمین منابع انسانی
ارزیابی سیستم برنامه ریزی منابع انسانی
مهارتهای مورد نیاز مدیر
بهبود مدیریت و عوامل مؤثر در توسعه مهارتهای انسانی
آموزش مدیران و توسعه مهارتهای مدیریتی
فصل یازدهم: مدیریت بازار و بسیج منابع انسانی (20 اسلاید)
شامل:
مقدمه
مدیریت بازار
انواع تقاضا و وظایف مدیر بازاریابی
تقاضای منفی
فقدان تقاضا
تقاضای پنهان
کاهش تقاضا
تقاضای نامنظم
تقاضای متعادل
تقاضای بیش از حد
تقاضای مضر
مدیریت مالی
وظایف مدیران مالی
کنترل نقدینگی و نظارت بر گردش اعتبارات
افزایش سودآوری
مراقبت از اموال و داراییها
مدیریت پشتیبانی
مدیریت قوانین و مقررات و استفاده از منابع حقوقی
فصل دوازدهم: مبانی رهبری(18 اسلاید)
شامل:
مقدمه
تعریف رهبری
رویکردهای عمده در مطالعات رهبری
خصوصیات و صفات ویژه رهبری
رفتار رهبری
سبک سنج مدیریت
پنج حالت ویژه در سبک سنج مدیریت
سیستمهای مدیریت
رهبری اقتضایی
نظریه رهبری اقتضایی فیدلر
نظریه رهبری وضعیتی
رهبری و قدرت
منشأ انواع قدرت و فراگرد نفوذ بر افراد
فصل سیزدهم: هدایت از طریق انگیزش (20 اسلاید)
شامل:
مقدمه
نحوه شکل گیری رفتار انسان
نظریه پردازی در مورد انگیزش
نظریه های تبیین کننده عوامل انگیزش
نظریه سلسله مراتب نیازها
نظریه x وy
مفروضات نظریه y
ویژگیهای سبکهای مورد استفاده مدیران بر مبنای مفروضات x و y
نظریه تقویت و اصلاح رفتار
فراگرد ایجاد انگیزه با تأکید بر رابطه تلاش، پاداش و رضایت خاطر کارکنان (طبق نظریه انتظار(
نظریه عوامل بهداشت روانی و انگیزاننده ها
نظریه های تبیین کننده فراگرد انگیزش
نظریه تقویت و اصلاح رفتار
نظریه انتظار
نظریه برابری
نظریه هدفگذاری
فراگرد هدف گذاری و اخذ نتیجه
انگیزش کارکنان در مقایسه با مدیران
فصل چهاردهم: هدایت از طریق ارتباطات (22 اسلاید)
مقدمه
فراگرد ارتباطات
ساده ترین فراگرد ارتباطی
عناصر فراگرد ارتباطات
عوامل ایجاد اختلال
ارتباطات یکجانبه و دوجانبه
انواع مسیرهای ارتباطی
ارتباطات افقی
ارتباطات عمودی
ارتباطات مورب
ارتباطات در سطح افراد
موانع ارتباطات میان افراد
راههای برای افزایش وضوح پیامها و رفع موانع ارتباطات میان افراد
ارتباطات در سطح سازمان
شبکه های ارتباطات غیر رسمی
انواع شبکه های ارتباط غیر رسمی
شبکه های رشته ای
شبکه های انشعابی
شبکه های تصادفی
شبکه های خوشه ای
سیستمهای ارتباطات رسمی
شبکه متمرکز
شبکه ستاره ای
شبکه سه شاخه
شبکه زنجیره ای
شبکه دایره ای
شبکه همه جانبه
مقایسه کارکردهای شبکه های ارتباطی رسمی
توصیه هایی برای بهبود فراگرد ارتباطات
سبکهای ارتباطات
فصل پانزدهم: مبانی کنترل (22 اسلاید)
شامل:
مقدمه
تعریف کنترل
فراگرد کنترل
تعیین معیارها و ضوابط کنترل
انواع معیارها و استانداردها
مقایسه نتایج عملکردها با معیارها و استانداردهای تعیین شده
تشخیص میزان انحرافها و بررسی علل بروز آنها
تنظیم و اجرای برنامه ها و عملیات اصلاحی
تدابیر و وسایل کنترل و نظارت
انواع کنترل
کنترل آینده نگر
کنترل حال نگر
کنترل گذشته نگر
کنترلهای پیش گیرنده
کنترلهای اصلاح کننده.
سیستم کنترل اصلاح کننده
نمودار سیستم کنترل اصلاح کننده
ویژگیهای سیستم کنترل مؤثر
نکات قابل تأمل در طراحی سیستم کنترل
مشکلات کنترل
فصل شانزدهم: مدیریت بحران و سیستمهای کنترل راهبردی (16 اسلاید)
شامل:
مقدمه
نوع شناسی بحران و طبقه بندی انواع بحرانها
مراحل اصلی برنامه ریزی برای کنترل بحران
پیش بینی و ممیزی بحران
تهیه برنامه های اقتضایی برای مواجهه با بحران
تشکیل گروه مدیریت بحران
تکمیل برنامه کنترل بحران از طریق اجرای آزمایشی آن
مواجهه با بحران و کنترل آن
انواع سیستمهای کنترل
سیستمهای کنترل تشخیصی
سیستمهای کنترل تحدیدی
سیستمهای کنترل تعاملی
سیستمهای کنترل ارزشی
نمودار سازوکار تجدید نظر در استراتژی کلی سازمان و سیستم جامع کنترل آن
نتیجه گیری
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.
مقاله کمیاب تلفیق الگوهای برایسون و استیسی و آنسوف در مورد مدیریت موضوعات و مسایل استراتژیک باسلام دوستان این مجموعه درباره گزارش تحقیقی تلفیق الگوهای برایسون و استیسی و آنسوف در مورد مدیریت موضوعات و مسایل استراتژیک در رشته مدیریت میباشد این بررسی در مجموع 15 صفحه و در فرمت word میباشد |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 60 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
فهرست مطالب:
هدف: 3
جایگاه موضوعات استراتژیک: 3
متدولوژی برنامهریزی استراتژیک پیشنهادی 5
فاز 1: برنامهریزی برای برنامهریزی 6
فاز 2: تدوین بیانیه راهبردی سازمان (منشور سازمانی): 6
فاز 3: تجزیه و تحلیل محیط سازمان: 9
فاز 4: تعیین موضوعات استراتژیک سازمان: 12
فاز 5: تعیین اهداف و استراتژی ها
پایان نامه بررسی تأثیر تحصیلات زنان بر توسعه اقتصادی کشور باسلام دوستان در این مجموعه به پایان نامه بررسی تأثیر تحصیلات زنان بر توسعه اقتصادی کشور پرداخته شده است این پروژه در رمت word قابل ویرایش بوده و در حدود 95 صفحه میباشد |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 445 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 95 |
فهرست موضوعی مطالب
عنوان صفحه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه 1
چارچوبی نظری تحقیق 3
فرضیهها 4
روش تحقیق 5
مشکلات و موانع 5
اصطلاحات و واژههای کلیدی 6
(1) فصل اول: 8
1-1) توسعه و مفاهیم 8
2-1) توسعه اقتصادی 17
3-1) مطالعه اجمالی عوامل موثر بر توسعه اقتصادی 19
4-1) بررسی وضعیت توسعهای ایران طی سالهای 1382 –1376...23
جداول و نمودارها 26
(2) فصل دوم: 28
1-2) مطالعه وضعیت گذشته و موجود تحصیلات زنان در ایران 28
جداول و نمودارها 40
(3) فصل سوم: 44
1-3) تأثیرتحصیلات زنان بر عامل فرهنگی-اجتماعی توسعه اقتصادی 44
2-3) تاثیر تحصیلات زنان بر عامل انسانی توسعه اقتصادی 59
الف) تأثیر کمی تحصیلات زنان بر عامل انسانی توسعه اقتصادی 63
A) وضعیت زناشویی و سواد 63
B ) باروری و سواد 64
C) سواد و تعداد فرزندان 65
D) سطح تحصیلات و تعداد فرزندان 66
ب) تأثیر کیفی تحصیلات زنان بر عامل انسانی توسعه اقتصادی 67
A) سواد و تعداد فرزندان فوت شده 68
B) سواد و تعداد فرزندان دارای مدرک دیپلم و بالاتر
3-3 ) تأثیر تحصیلات زنان بر عامل اقتصادی توسعه اقتصادی 69
جداول و نمودارها 81
(4) فصل چهارم: خلاصه پژوهش و پیشنهاد 93
1-4) بررسی چالشها و موانع در مسیر توسعه آموزشی زنان ایران 96
2_4)بررسی فرضیه ها .102
3_4)پیشنهاد برای روش تحقیق در مطالعات بعدی 102
فهرست منابع 103
فهرست جداول و نمودارها
عنوان صفحه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جدول (1-4-1) : روند اقتصاد ایران 1382- 1376 26
جدول (2-4-1): شاخصهای فرهنگی- اجتماعی ایران 1382- 1376 26
جدول (3-4-1): توسعه انسانی ایران در مقایسه با برخی
کشورها 1382-1376 27
جدول (1-2) : تعداد و درصد رشد سالانه انواع جمعیت در ایران در
سالهای 1375 و 1365 و 1355 به تفکیک جنس 40
جدول (2-2) : تعداد و درصد رشد سالانه جمعیت موثر کشور در سالهای
1375 و 1365 و 1355 به تفکیک گروههای مختلف سنی و جنس 40
جدول (3-2): ضریب اشتغال به تحصیل جمعیت ایران در گروههای سنی
24-6 ساله به تفکیک جنس دو سالهای 1375 و 1365 و 1355 41
جدول (4-2): نسبت جنسی محصلین در سالهای 1375 و 1365 و 1355 به
تفکیک گروههای سنی مختلف 41
جدول (5-2) درصد دانشآموزان دختر در سالهای 1376 – 1315 به تفکیک
سطوح مختلف آموزشی 41
جدول (6-2) درصد دختران در بین جمعیت دانش آموزش کشور در سالهای
1376-1347 به تفکیک سطوح مختلف آموزشی 41
جدول (7-2): تعداد و درصد رشد سالانه پذیرفته شدگان، دانشجویان
و فارغ التحصیلان آموزش عالی در ایران در سالهای
1377- 1357 به تفکیک جنس 42
جدول (8-2): تعداد و درصد پذیرفتهشدگان زن در آموزش عالی در سال
1376- 1358 به تفکیک دورههای تحصیلی 43
جدول (9-2): تعداد و درصد دانشجویان در آموزش عالی در سالهای
1377-1358 به تفکیک دورههای تحصیلی 43
جدول (1-A – الف- 2-3) : جمعیت زنان 10 ساله و بیشتر بر حسب وضع
زناشویی به تفکیک شهری و روستایی 81
جدول (2- A- الف- 2 -3): جمعیت زنان 10 ساله و بیشتر بر حسب وضع
سواد و زناشویی به تفکیک نقاط شهری و روستایی 81
نمودار (3-A- الف- 2-3): زنان 10 ساله و بیشتر بر حسب وضع زناشویی 82
جدول (4-A- الف- 2 – 3): جمعیت زنان 10 ساله و بیشتر حداقل یکبار
ازدواج کرده بر حسب وضع سواد به تفکیک شهری و روستایی 83
جدول (1-B- الف- 2-3): میزان باروری ویژه سنی زنان بر حسب وضع
سواد در نقاط شهری و روستایی 83
نمودار (2-B- الف- 2-3): باروری ویژه سنی زنان باسواد و بی سواد هنگام
تولد اولین فرزند زنده به دنیا آورده 84
نمودار (3-B- الف-2-3): زنان 10 ساله و بیشتر بر حسب تعداد فرزندان
زنده به دنیا آورده 84
نمودار (1-C – الف – 2-3) زنان 10 ساله و بیشتر بر حسب تعداد فرزندان
زنده به دنیا آورده 85
جدول (1- D – الف- 2-3): توزیع نسبی زنان 10 ساله و بیشتر حداقل یکبار
ازدواج کرده و بر حسب تعداد فرزندان زنده به دنیا آورده و دوره تحصیلی 86
جدول (1- A- ب- 2-3) : زنان 10 ساله و بیشتر حداقل یکبار ازدواج کرده
برحسب سواد و تعداد فرزندان فوت شده 86
جدول (1-B- ب- 2-3): توزیع نسبی زنان مورد مطالعه در جمعیت نمونه بر
حسب سطح تحصیلات و سطح تحصیلات فرزندان 87
جدول (1-3-3): توزیع سنی زنان داوطلب و منتخب انتخابات مجلس شورای
اسلامی 88
جدول (2-3-3): تعداد مدیران شاغل در دستگاههای دولتی به تفکیک جنس
در سال 1380 88
نمودار (3-3-3): کارکنان دستگاههای اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی به
تفکیک جنس در پایان سال 1381 89
نمودار (4-3-3): کارکنان نهاد ریاست جمهوری و موسسات وابسته به تفکیک
جنس در پایان سال 1381 90
نمودار (5-3-3): کارکنان وزارت آموزش و پرورش و موسسات وابسته به تفکیک
جنس در پایان سال 1381 90
نمودار (6 –3-3-): کارکنان وزارت اقتصاد و دارایی و موسسات وابسته به
تفکیک جنس در پایان سال 1381 91
نمودار (7-3-3): کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موسسات وابسته
به تفکیک جنس در پایان سال 1381 91
نمودار (8-3-3): کارکنان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و
موسسات وابسته به تفکیک جنس در پایان سال 1381 92
نمودار (9-3-3): کارکنان وزارت بازرگانی و موسسات وابسته به تفکیک
جنس در پایان سال 1381 92
مقاله جدید تعهد سازمانی و کاری در مدیریت باسلام دوستان این مجموعه درباره پروژه بررسی تعهد سازمانی و کاری در مدیریت ( بازرگانی ) میباشد این بررسی در فرمت word قابل ویرایش و در مجموع 105 صفحه میباشد |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 373 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 105 |
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول : طرح تحقیق
ضرورت و اهمیت مساله
بیان مساله
اهداف پژوهش
فرضیات پژوهش
سوالات پژوهش
تعریف متغیرهای پژوهش
فصل دوم : ادبیات محقق ( بررسی پیشنیه پژوهش)
بخش اول :
مقدمه
مفاهیم و تعاریف تعهد و انواع آن:
تمایل باطنی به تعهد
مفاهیم و تعاریف تعهد سازمانی
اهمیت تعهد سازمانی
ایجاد تعهد سازمانی
مدل سه بخشی آلن و می یر
دو دیدگاه کلی در تعهد سازمانی
فرایند ابعاد تعهد سازمانی
مطالعات در زمینه عوامل موثر بر ابعاد تعهد سازمانی
سطوح تعهد سازمانی
نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی
شیوه های تقویت تعهد کارکنان در سازمان
بازار کار داخلی و تعهد سازمانی
تاثیر فرایند جامعه پذیری بر تعهد سازمانی
منابع و مآخذ
مقدمه :
لزوم توجه به انسان و ابعاد وجودی او در مدیریت و مطرح شدن بحث مدیریت روابط انسانی در سازمان ها، تحقیقات مربوط به رفتار انسانی را وسعت بخشید، و دریچههای تازه ای را به روی اندیشمندان اجتماعی گشود که یکی از آنها (اخلاق کار) و «تعهد کاری» است. این مفهوم که امروزه جایگاه مهمی را در تحقیقات مذکور از آن خود ساخته است، بیش از هر چیز ناشی از اعتقاد شدید فرد به سازمان و پذیرش اهداف آن و تلاش در جهت رسیدن به آن اهداف است. در نتیجه این دو عامل، نوعی وابستگی عاطفی و روانی در فرد شکل میگیرد که او را مایل به ابقا در سازمان میکند.
درباره اینکه چه عاملی به وجود آورنده این تعهد در افراد است دو دیدگاه کاملا متفاوت ارایه شده است که یکی از آنها تعهد را امری عاطفی یا نگرشی می داند. و دیدگاه دیگر به آن به عنوان امری رفتاری مینگرد که در جهت کسب منافع بیشتر در فرد شکل میگیرد.
صرف نظر از تفاوت این دو دیدگاه آنچه مسلم است این است که تعهد موجد بهرهوری است،زیرا افزایش تعهد، (در حد مطلوب) موجب ارتقاء سازگاری فرد با سازمان و مقاومت او در برابر تعبیرات، بروز خلاقیت های فردی، و نیز استفاده کارآمد از منابع انسانی می شود که این همه خود افزایش بهرهوری را در پی خواهد داشت. (خاکی،95: 1376)
نیروی انسانی مهمترین سرمایه سازمان هاست و هر چه این سرمایه ازکیفیت مطلوب و بالاتری برخوردار باشد احتمال، موفقیت، بقاء و ارتقاءسازمان بیشتر خواهد شد. لذا باید بهبود کیفی نیروی انسانی را مورد توجه خاص قرار داد. چرا که هم به نفع سازمان است و هم به نفع افراد، اما تنها آموزشهای تخصصی شامل این اقدام نمیگردد. بلکه بهبود نگرش و تعدیل ارزشهای افراد نیز شامل میشود یکی از مهمترین این نگرشها تعهد سازمانی است.
تعهد سازمانی نگرشی درباره وفاداری کارکنان به سازمان و فرایندی مسمتر است که به واسطه مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی، توجه افراد به سازمان و موفقیت و رفاه سازمان را میرساند. (مقیمی 83ص302)
درمیان همه انواع تعهد، تعهد سازمانی لذت بخشتر پر جاذبهتر و رایجتر به نظر میرسد. این علاقه مندی و توجه از مطالعات متعددی که روابط بین تعهد سازمانی و پیش شرطها و پی آمدهایش را بررسی نمودهاند، قابل مشاهده است.
دلیل عمده و اصلی چنین علاقه و توجه، این است که تعهد سازمانی بعنوان یک نگرش قادر است ترک خدمت کارکنان را بهتر از سایر نگرشهای کاری مانند رضایت شغلی پیش بینی نماید. بعلاوه استدلال شده است، سازمانهای که دارای اعضای با سطح بالای تعهد سازمانی هستند. عملکرد بهتر و بهرهوری بیشتر و غیبت و تاخیر کمتری دارند. (اشرفی، 2: 1374)
توجه به تعهد نیروی انسانی شاغل در سازمانهای دولتی وخصوصی نسبت به سازمان یا موسسه متبوع خود از اهمیت وجایگاه خاص برخوردار است و شرکت ملی نفت نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه با توجه به جایگاه مهم این صنعت در جامعه واهمیت رشد و توسعه اقتصادی کشور تعهد کارکنان نسبت به شرکت و حفظ نیروی کارآمد توجه خاصی را میطلبد.
مقاله بررسی ابزاری جهت سنجش معناداری رابطه میان هوش هیجانی و مهارت های مرجع مجازی Bar-on باسلام دوستان این مجموعه مقاله ای در زمینه بررسی ابزاری جهت سنجش معناداری رابطه میان هوش هیجانی و مهارت های مرجع مجازی Baron میباشد این ببرسی در فرمت word و در مجموع 16 صفحه میباشد |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 39 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
این فایل فهرست ندارد
چکیده
مقدمه: مهارت های هوش هیجانی، می توانند با کارکردهای کتابداری در ارتباط باشند، و به عنوان راهبرد کمکی مفیدی در تعامل بین کتابدار و مراجعهکننده در نظر گرفته شوند تا از طریق آن نیاز مراجعان و خدمات درخواستی آنان به بهترین نحو شناسایی شود. لذا، توجه به آن ها در روند ارتباط کتابداران با کاربران می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت رابطه هوش هیجانی و مهارت های مرجع مجازی در کتابداران کتابخانههای دانشگاه های علوم پزشکی منتخب کشور بوده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل 44 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1389 بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسشنامه هوش هیجانی Bar-on جهت اندازهگیری هوش هیجانی و پرسشنامه محقق ساختهی مهارت های میز مرجع مجازی بود که مولفه های مستخرج در آن بر اساس مطالعه متون و منابع مرتبط با این حوزه گردآوری گردید.روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفت و داده ها به وسیله شاخصهای مرکزی و پراکندگی آمار توصیفی و آزمونهای آماری پارامتری تی تک نمونه ای و تی برای گروههای مستقل، و همچنین ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت.